علمی آموزشی عبدالحسین زنده بودی

آمار مطالب

کل مطالب : 109
کل نظرات : 38

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 21

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 3
باردید دیروز : 18
بازدید هفته : 43
بازدید ماه : 581
بازدید سال : 1673
بازدید کلی : 119290

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان علمی آموزشی و آدرس game6.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 18
بازدید هفته : 43
بازدید ماه : 581
بازدید کل : 119290
تعداد مطالب : 109
تعداد نظرات : 38
تعداد آنلاین : 1


Alternative content


تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : عبدالحسین زنده بودی
تاریخ : شنبه 29 فروردين 1394
نظرات

این ضرب المثل به چه معناست ؟



«کار نیکو کردن از پر کردن است»



برای به دست آوردن نتیجه ی خوب و موفق در هر کاری باید تلاش، کوشش و تمرین زیاد داشت.

موفقیت در هر کاری زمانی حاصل می شود که با تمرین و ممارست زیاد بر آن کار تسلط پیدا کنیم و بتوانیم درست و به موقع آن را انجام دهیم.

تعداد بازدید از این مطلب: 479
|
امتیاز مطلب : 23
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7


نویسنده : عبدالحسین زنده بودی
تاریخ : شنبه 29 فروردين 1394
نظرات

این ضرب المثل به چه معناست ؟



« کم گوی و گزیده گوی چون درّ تا ز اندک تو جهان شود پر»



میانه روی و پرهیز از زیاده روی و افراط در هر کاری پسندیده و نیکو می باشد.

زبان امانتی از طرف خداوند می باشد و به همین دلیل ما باید یاد بگیریم که چه زمانی از آن استفاده کنیم و سخن بگوییم و چه زمانی سکوت کنیم...

هنگام صحبت کردن باید مختصر و مفید صحبت کرد البته در همان صحبت مختصر باید بگونه ای صحبت کنیم که تمام مقصود خود را برسانیم.

تعداد بازدید از این مطلب: 1435
|
امتیاز مطلب : 14
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3


نویسنده : عبدالحسین زنده بودی
تاریخ : شنبه 29 فروردين 1394
نظرات

این ضرب المثل به چه معناست ؟



«مشک آن است که خود ببوید ، نه آ ن که عطار بگوید»


اگر کسی از خصوصیات مثبتی و خوبی بر خوردار است باید با عمل خود این ویژگی را به همه نشان دهد و با رفتار پسندیده باعث شود که دیگران از این حسن او با خبر شوند نه اینکه منتظر بماند دیگران از او تعریف و تمجید کنند که چه بسا وقتی دیگران از او بگویند ممکن است چیز هایی را مطرح کنند که اصلا در او نباشد.

تعداد بازدید از این مطلب: 1664
|
امتیاز مطلب : 26
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7


نویسنده : عبدالحسین زنده بودی
تاریخ : شنبه 29 فروردين 1394
نظرات

درس اول فارسی نوشتاری ششم : ضرب المثل اول
شکر نعمت ، نعمتت افزون کند کفر، نعمت از کفت بیرون کند



لَئِن شَکَرْتُمْ لأَزِیدَنَّکُمْ وَلَئِن کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِی لَشَدِیدٌ
اگر شکر کنید ، نعمت ها را بر شما افزون می کنم و اگر کفران نعمت کنید عذاب من شدید است .
(سوره ی ابراهیم /آیه ی7)
ما انسان ها ، باید از نعمت های خدای مهربونمون به درستی استفاده کنیم و همیشه باید شکرگزار باشیم.
در این صورت خداوند خیر و برکت و نعمت های بیش تری به ما می ده و برعکس اگر شکرگزارنباشیم و همیشه به نداشته ها فکر کنیم، خدای نکرده نعمت هایی روکه داریم هم، ممکنه از دست بدیم.
بچه های عزیزم، یادتون نره ، همیشه گفتم بازم می گم، بعضی از نعمت های بسیار ارزشمند خداوند ، برای ما حالت عادی پیدا کرده، یعنی چون اینقدر تکرار شده ، شاید اصلا بهش فکر هم نکنیم، مثل همین راحت نفس کشیدن، مثل راه رفتن ، مثل دیدن و صدها مثال دیگه . . .
پس شکر یادمون نره و با استفاده ی درست از نعمت ها همیشه سپاس گزار خدای مهربونمون باشیم.

تعداد بازدید از این مطلب: 1419
|
امتیاز مطلب : 23
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6


نویسنده : عبدالحسین زنده بودی
تاریخ : شنبه 29 فروردين 1394
نظرات

درس دوم فارسی نوشتاری ششم : ضرب المثل دوم

از تو حرکت ، از خدا برکت 

الارزاقُ مَقفولهُ والحَركهُ مِفتاحُها

رزق قفلي است كه كليدش حركت و جنبش است .

 پیامبر(ص)



این ضرب المثل زمانی به کار می رود که فردی ، برای رسیدن به هدف و خواسته ای، هیچ کاری نمی کند و همه چیز را به خدا واگذار کرده است.

خداوند، مهربان و بخشنده است و باید به او توکل کرد ، روزی همه ی انسان ها دست اوست ولی «از تو حركت» یعنی این كه یک جا ننشین وفقط چشم امیدت را به خدا ندوز و "از خدا بركت" یعنی اینكه همه چیز دست خداست.

خداوند رحمان و رحیم است ، اما به این معنی نیست که دست روی دست بگذاریم و بدون هیچ تلاش و کوششی و فقط با توکل منتظر رزق و روزی و خواسته هایمان از خدا باشیم، ما باید با اعتماد و توکل به خدا و اطمینان به تدبیر او، تلاش و کوشش کنیم .

پيامبر به کسی كه به بهانه ی توكل به خدا شترش را در بيابان رها كرده بودند فرمود:

اعِقلِها و تَوكّل(زانويش را ببند و توكل هم بكن.)

= = =

بي كليد، اين در گشادن ،راه نيست بــي طلب، نــان، سنت الله نيست

تعداد بازدید از این مطلب: 1549
|
امتیاز مطلب : 23
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5


نویسنده : عبدالحسین زنده بودی
تاریخ : شنبه 29 فروردين 1394
نظرات

درس چهارم فارسی نوشتاری ششم : ضرب المثل چهارم

نوش دارو، بعد از مرگ سهراب . . .

ان تقول نفسٌ یا حسرتی علی ما فرّطت فی جنب اللّه؛

باید ترسید از آن روزی(قیامت) كه انسان بیهوده گرا بگوید

 افسوس بر من از افراط كاری و كوتاهی‏هایی كه در راه اطاعت خدا نمودم.

در شاهنامه آمده است ، هنگامی که سهراب به دست رستم با خنجر زهرآگین مجروح می شود، تازه رستم با دیدن نشانه ای بر روی بازوی او متوجه می شود که سهراب پسرش است. بنابراین برای نجات پسرش ، کسی را می فرستد تا نوشدارو (داروی شفابخش و التیام دهنده و مرهم) بیاورد که اثر زهر را از بین ببرد، اما این کار با تعلل زیاد صورت می گیرد و نوشدارو دیر می رسد و سهراب در مقابل چشمان پدرش جان خود را از دست می دهد.


در حقیقت نوشدارو پس از مرگ سهراب به او می رسد.


این ضرب المثل زمانی به کار می رود که کار از کار گذشته و دیگر هیچ راهی برای حل مشکل وجود ندارد.

هر کاری باید در زمان مناسب خودش انجام شود، بعضی از کارها اگر در زمان خودشان ، به جا و به موقع انجام نشوند، سودی نخواهند داشت. همانطور که بهترین داروها هم بعد از مرگ هیچ فایده ای ندارند.

تعداد بازدید از این مطلب: 1957
|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4


نویسنده : عبدالحسین زنده بودی
تاریخ : شنبه 29 فروردين 1394
نظرات

درس سوم فارسی نوشتاری ششم : ضرب المثل سوم

 . .زبان سرخ، سر سبز می دهد بر باد .



إِنَّ هذَا اللِّسانَ مِفتاحُ كُلِّ خَيرٍ وَشَرٍّ فَيَنبَغى لِلمُؤمِنِ أَن يَختِمَ عَلى لِسانِهِ كَما يَختِمُ عَلى ذَهَبِهِ وَفِضَّتِهِ؛


براستى كه اين زبان كليد همه خوبي ها و بدي هاست،

پس سزاوار است كه مؤمن بر زبان خود مهر زند،

همان گونه كه بر (كيسه) طلا و نقره خود مُهر مى زند.

امام محمدباقر (ع)


این ضرب المثل بیان گر این مفهوم می باشد که ما باید زبان و حرف زدنمان را کنترل کنیم، چون حرفی که از دهان بیرون بیاید ، دیگر گفته شده و به آسانی جبران و توجیه نمی شود و ممکن است با یک حرف نسنجیده خود و دیگران را به دردسر بیندازیم.

ما باید بدانیم که با بعضی از حرف ها ممکن است دوستی را دشمن خود سازیم. بنابراین صحبت کردن بدون فکر و اندیشه مشکلات زیادی را می تواند به وجود بیاورد . ناسنجیده و نادرست سخن گفتن حتی می تواند جان انسان را به خطر بیاندازد .

پس همیشه باید قبل از اینکه سخنی را بر زبان بیاوریم، خوب فکر کنیم، نکات مثبت و منفی آن را بسنجیم و هر سخنی را هر زمانی و هر جایی نگوییم

تعداد بازدید از این مطلب: 1408
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


نویسنده : عبدالحسین زنده بودی
تاریخ : شنبه 29 فروردين 1394
نظرات

تو نیکی می کن و در دجله انداز

که ایزد در بیابانت دهد باز


مَن جَاء بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا وَمَن جَاء بِالسَّيِّئَةِ فَلاَ يُجْزَى إِلاَّ مِثْلَهَا وَهُمْ لاَ يُظْلَمُونَ

هر كس كار نيكى بياورد ده برابر آن [پاداش] خواهد داشت و هر كس كار بدى بياورد جز مانند آن جزا نيابد و بر آنان ستم نرود

آیه ی 160 سوره ی انعام

این بیت از سعدی شیرازی می باشد که به صورت یک ضرب المثل استفاده می شود.

«تو نیکی می کن و در دجله انداز، که ایزد در بیابانت دهد باز » بیانگر این مطلب است که اگر کسی بدون هیچ چشمداشت و فقط به خاطر رضای خدا به دیگران نیکی کند، در نهایت این نیکی و احسان به خود او بر می گردد.

همانطور که شنیده ایم، « از هر دست که بدهی ، از همان دست می گیری» یعنی تمامی اعمال ما به خودمان بر می گردد، پاداش تمام نیکی ها و خوبی های ما چه در این دنیا و چه در آخرت نزد خداوند محفوظ است.

تعداد بازدید از این مطلب: 1957
|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4


نویسنده : عبدالحسین زنده بودی
تاریخ : چهار شنبه 28 آبان 1393
نظرات

تعریف آتشفشان:

به خروج مواد جامد ، مایع ، گاز از داخل زمین به سطح آن آتش فشان گفته می شود.
ساختمان کوه آتش فشان:
1- دودکش آتش فشان
2- دهانه ی آتش فشان
3- مخروط آتش فشان


آتش فشان زمانی اتفاق می افتد که مواد آتش فشانی از داخل زمین به سطح آن راه پیدا می کنند و سنگ های آتش فشانی را به وجود می آورند.


مواد خارج شده از دهانه ی آتش فشان به سه دسته تقسیم می شوند: جامد ، مایع و گاز.
دسته بندی آتش فشان ها از نظر فعالیت:

1- آتش فشان های فعال 2 – آتش فشان های نیمه فعال 3- آتش فشان های خاموش

به آتش فشان هایی که در حال حاضر یا در سال های اخیر مواد آتش فشانی ( جامد ، مایع ، گاز ) از دهانه ی آن ها خارج شده است، آتش فشان فعال می گویند. مانند آتش فشان هاوایی

آتش فشان های نیمه فعال ، فقط گاز از دهانه ی آن ها خارج می شود: مانند دماوند و تفتان در کشورمان.


به آتش فشان هایی که هیچ گونه فعالیتی ندارند ، آتش فشان  خاموش گفته می شود: مانند آتش فشان سهند و سبلان در کشور ایران.



فواید آتش فشان ها:
1- تشکیل دریاچه
2- توسعه ی گردشگری
3- ایجاد زمین های حاصل خیز کشاورزی
4- تشکیل معادن
5- تشکیل چشمه های آب گرم معدنی
6- تشکیل مصالح ساختمانی مانند پوکه ی معدنی



اثرات و زیان های آتش فشان ها:
1- انتشار گازهای سمّی
2- ریزش باران های اسیدی
3- ایجاد سونامی
4- تغییرات آب و هوایی
5- جریان مواد مذاب ( گدازه)
6- ریزش خاکستر و ورود آن به محیط


استفاده از سنگ های آتش فشانی:
سنگ پا: به عنوان ساینده در صنعت چوب بری کاربرد دارد – مصرف بهداشتی
توف آتش فشانی: در ساختمان سازی به عنوان مصالح و نمای ساختمان به کار برده می شوند مانند توف های سبزرنگ رشته کوه البرز

پوکه ی معدنی: به عنوان مصالح ساختمانی در سقف و دیوارهای ساختمان به کار برده می شوند.

تعداد بازدید از این مطلب: 1577
|
امتیاز مطلب : 66
|
تعداد امتیازدهندگان : 17
|
مجموع امتیاز : 17


نویسنده : عبدالحسین زنده بودی
تاریخ : چهار شنبه 28 آبان 1393
نظرات



چرا کودکم در مدرسه پرخاشگر است؟


امروزه بسیاری از خانواده ها از خشونت و پرخاشگری فرزندان خود شکایت دارند. آن ها تمایل دارند که علت این رفتارها را بدانند و راه های پیشگیری و اصلاح رفتار را در این زمینه به کار گیرند. در این مطلب ابتدا انواع آن بیان می گردد و سپس راه های مناسب مقابله با پرخاشگری مورد بررسی قرار می گیرد.

۱. الگو پذیری فرزندان از والدین
یکی از دلایل بسیار مهم پرخاشگری در فرزندان یادگیری است. یعنی فرزندانی که الگوهای رفتاری پرخاشگرانه داشته اند، همانند الگوهای خود رفتار می کنند. چنان چه پدر یا مادری خلق و خویی عصبانی و پرخاشگر داشته باشند، مسلماً فرزندشان نیز پرخاشگر خواهد شد.

این رفتار توسط کودک یاد گرفته می شود. از آن جا که فرزندان با والدین همانند سازی می کنند، بنابراین بسیاری از رفتارهای پدر و مادر ناخودآگاه توسط فرزندان فرا گرفته می شود. توضیح این که فرایند همانند سازی کاملاً ناخودآگاه صورت می پذیرد.

نکته دیگر این که حتماً لازم نیست والدین با خودِ کودک پرخاشگری کرده باشند؛ چنان چه او شاهد رفتارهای خشونت بار پدر و مادر با افراد دیگر نیز باشد، این گونه رفتار را فرامی گیرد. بنابراین فرزندان از طریق مشاهده، رفتارهای والدین را می آموزند.

بر این نکته می توان تأکید کرد که فرزندان با چشمان خود می آموزند؛ یعنی آن چه را مشاهده می کنند، یاد می گیرند؛ حتی اگر آن رفتار به طور مستقیم در مورد خود آن ها صورت نگیرد.

۲. فرزندان ناکام پرخاشگر می شوند
ناکامی یکی از مسائلی است که به پرخاشگری می انجامد. وقتی فرزند شما به هدف خود دست نیابد و ناکام شود، یکی از رفتارهایی که از او سر می زند پرخاشگری است.

۳. اضطراب و پرخاشگری
بچه های مضطرب نمی توانند آرام باشند. آن ها رفتارهایی پرخاشگرانه از خود بروز می دهند؛ البته بلافاصله پشیمان می شوند و از والدین خود عذرخواهی می کنند. اگر از فرزند مضطرب بپرسیم که چرا پرخاش می کنی و عصبانی هستی؛ خواهد گفت نمی دانم.؛ یا خواهد گفت دست خودم نیست.

۴. پرخاشگری، نشانه ای از تضادهای درونی
گاهی فرزندان در دوگانگی و تضادهای درونی قرار می گیرند. یا بهتر بگوییم، گاهی بر سر دو راهی هایی گیر می کنند و نمی دانند کدام راه را انتخاب کنند؛ و این حالت آن ها را دچار تعارض، اضطراب و خشم می کند.

مثلاً کودکی که دوست دارد نزد مادرش در منزل بماند و از طرفی وقتی می بیند تمام کودکان به مدرسه می روند، همزمان تمایل به مدرسه رفتن نیز دارد، دچار دوگانگی می شود. به کودکان خود کمک کنیم که در دو راهی های زندگی، مدتی طولانی قرار نگیرند. آن ها بایستی به سرعت و با دقت درست ترین کار را انجام دهند.

۵. پرخاشگری و افسردگی
پرخاشگری و کج خلقی در فرزندان چنان چه با علامت های دیگر همراه باشد، می تواند نشانه ای از افسردگی باشد که در این صورت لازم است شرایط زندگی کودک تمام و کمال مورد بررسی قرار گیرد.

۶. پرخاشگری؛ بیماری ها؛ مصرف دارو
بعضی از بیماری ها به مصرف دارو نیاز دارد و ممکن است از عوارض جانبی داروها کج خلقی و رفتارهایی باشد که خشونت را بر می انگیزند.

۷. خشونت و مدرسه
گاهی کودکان در مدرسه قربانی خشونت می شوند؛ و این قربانی شدن باعث می شود که خود آن ها نیز عامل خشونت شوند

عواملی که به خشونت در مدرسه می انجامند، عبارت اند از:

وقتی دانش آموزی توسط دانش آموزان دیگر مورد تمسخر قرار گیرد.

وقتی دانش آموزی توسط دانش آموزان دیگر کتک بخورد و قادر به دفاع از خود نباشد.

وقتی دانش آموزی همیشه از مشاجرات فرار می کند و حتی در مواقعی به گریه متوسل می شود.

وقتی دانش آموزی مرتب اشیا، وسایل و پول خود را گم می کند.

وقتی دانش آموزی از لحاظ ظاهری (پارگی لباس و یا نامناسب بودن آن) مورد تمسخر قرار می گیرد.

خجالتی بودن و سکوت مکرر در کلاس.

افت تحصیلی، افسردگی و ناراحت بودن.

این عوامل دانش آموزی را قربانی خشونت دیگران می کند و خود کودک نیز عامل خشونت می شود و رفتارهای پرخاشگرانه از او سر خواهد زد.

چرا کودکم در مدرسه پرخاشگر است؟

خشونت و مدرسه

درمان پرخاشگری در فرزندان (با فرزند پرخاشگر چگونه رفتار کنیم )

برای درمان پرخاشگری در فرزندان اولین گام این است که نوع پرخاشگری آن ها و علت آن را براساس توضیحاتی که ارائه شد شناسایی کنیم؛ و پرخاشگری را به صورت موردی برطرف نماییم.

در مورد فرزند پرخاشگری که الگو پذیری عامل این گونه رفتار او بوده، باید روی الگوی او کار کرد و راه های دیگری جز پرخاشگری را به آن الگو آموخت.

اگر پرخاشگری در اثر ناکامی به وجود آمده باشد، بایستی فرزندان ناکام را در رسیدن به اهداف مطلوب و دوست داشتنی کمک کنیم.

در مواردی که علت پرخاشگری اضطراب است، باید از نگرانی درونی و اضطراب فرزند ان مطلع شویم، ورزش کردن برای این فرزندان بسیار مۆثر است و باعث تخلیه هیجانی می شود.

در کشمکش های درونی بایستی فرزندان را از حالت دوگانگی خارج ساخت. کمک به آن ها در تصمیم گیری، باعث می شود که بیاموزند به حالت های دوگانه درونی خود پایان بخشند.

در پاره ای از موارد، فرزندان افسرده پرخاشگری شدیدی از خود نشان می دهد. در این میان لازم است به این نکته پی ببریم که او چه چیز دوست داشتنی را از دست داده و چگونه می شود مورد از دست رفته را برای او جبران کنیم.

در مورد پرخاشگری، شیطنت و مصرف دارو بایستی حتماً با پزشک متخصص ارتباط داشته باشیم تا فرزند ان از نزدیک مورد معاینه قرار گیرد.

هنگامی که فرزندتان قربانی خشونت در مدرسه شده است، بایستی با مسئولان مدرسه صحبت کنیم و لازم است که ایشان طبق قانون و مقررات خاص با فرزندان خشونت گرا برخورد کنند؛ و نیز فرزندانی را که قربانی خشونت شده اند براساس رفتارهای خوبشان مورد تشویق و تأیید قرار دهند.

چنان چه نوع پرخاشگری فرزند خصمانه است، بایستی او را از آزار و اذیت کردن دور کنیم تا مجبور نباشد برای تلافی و انتقام، افراد دیگر را اذیت کند؛ و اگر پرخاشگری از نوع وسیله ای است، بایستی راه های دیگری را جهت مطرح کردن فرزند بر گزینیم تا او ناچار نباشد از روش خشونت برای جلب توجه استفاده کند.

تعداد بازدید از این مطلب: 1855
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4


تعداد صفحات : 11


به وبلاگ من خوش آمدید عبدالحسین زنده بودی آموزگار کلاس ششم دبستان شهدای بسیج شهرستان بوشهروکارشناس ارشد برنامه ریزی آموزشی سرگروه آموزشی استان ومدرس دوره های آموزش ضمن خدمت


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود